v.36: bedömning och skriva för hand eller dator?

Hej nu är det fredag! Jag skriver detta från en lägenhet i St. Pauli, Hamburg. 

Veckan som gått har varit lärorik och litteraturen har varit intressant. 
I onsdags hade vi seminarium 2 där studiegrupperna gick presentera begrepp som vi under veckan har försökt förklara med egna ord. Bra uppgift! Fick förståelse för många som jag tyckte var lite krångliga.

Vi pratade mycket om typ rättning och bedömninig. I mitt anteckningsblock har jag skrivit "Rätta/bedöma. Analysera. Röd penna.". Lite dumt att jag inte bloggade på en gång för jag vet inte vad jag menar. 
Men jag ska försöka. En kurskamrat pratade om den röda pennan. Vi alla kommer nog ihåg att få tillbaka ett papper med bockar och streck och inringingar där vi gjort (ibland bra) dåligt ifrån oss. Seminarieledare Marie sa en sån självklar men ändå "aha grej"; det är skillnad på att rätta och bedöma. 
Såklart!
Jag minns då att jag tänkte ungefär såhär:
Varför ska man ens rätta något? Lärarens uppgift är ju att se (dvs bedöma) vilken nivå eleven ligger på, vad hen behöver hjälp med, vad hen behöver öva mer på och sedan bedöma vad hen ska göra för att komma till nästa nivå. Däremot kanske läraren skulle behöva sätta rättningsmarkeringar på pappret och behålla det för sig själv, för att kunna gå tillbaka och se eventuella röda trådar i elevens skrivande.

"Bedömning är bron mellan undervisning och lärande" (Tjernberg, 2016, s.68).

Det diskuterades efter boken ASL huvuvida barnen ska skriva för hand eller dator eller både och?
Jag tänkte mer på detta när jag läste Taubes Barns tidiga skrivande "Skolans minksade betoning av området att skriva för hand är emellertid inte oproblematisk mot bakgrund av en mängd undersökningar de senaste 20 åren som visat tydliga samband mellan en automatiserad förmåga att skriva för hand (skrivflyt) och förmåga att skriva texter med god kvalité" (Taube, 2011, s.60).
Alltså jag tänker såhär: skrivnade kan ses som två saker: dels själva hantverket att kunna skriva. Att ha god motorik nog att forma läsliga bokstäver. Dels att kunna s k r i v a. Själva berättandet. Jag tänker att skriva på en dator där det redan finns färdiga bokstäver kan ha en bra inverkan på de barn som har en skrivlust, men på grund av ett icke-automatiserad skrivande får själva berättarlusten ta skada.
Samtidigt bör dessa elever få öva på sitt skrivande, men då med lite mindre skrivövningar. Blir en övning/aktivitet för tung för eleven så går massor av motivation till miste. 

Allmänt | |
Upp