v.35: skrivutveckling
Nu är det söndag och jag har precis blivit klar med min EU1-presentation. Egentligen var ett slarvigt skrivet utkast klart sedan torsdags, men jag kände att jag behövde en paus ifrån det för att sedan se texten med nya ögon och skriva om.
Första veckan i kursen är över och det är dags att reflektera lite över mitt lärande.
Vi hade en uppgift till första seminariet som var jättekul. Den gick ut på att ta ett gammalt skrivalster och analysera det genom att använda oss till litteraturen. Jag fick tag i några alster som min 5,5 åriga brorsdotter gjort och med hjälp av Ingvar Lundbergs God skrivutveckling analyserat hennes texter.

Stavningen ligger på enligt Lundberg nivå 8: skriver ord med påhittad stavning, ibland med utelämning av vokaler.
Sen fanns det andra faktorer man kan kolla på så som meningsuppbyggnad, funktion m.m. men det jag tycker är så kul är att Lundbergs olika nivåer var så ”spot on” (får man skriva så? Det är ju trots allt Svenska 2a. Haha)
Förövrigt så tycker jag verkligen om Lundbergs böcker God Läsutveckling och God Skrivutveckling för de ger så konkreta tips och fakta, något som är sällsynt i övrig litteratur i lärarprogrammet (vilket såklart även är bra).
Litteraturen för denna vecka har varit intressant! Jag tyckte först att Det nödvändiga skrivandet var seg och jobbig, men nu efter jag bläddrat fram och tillbaka och haft chansen att bearbeta litteraturen lite så tycker jag att det är en jättebra bok. Använt den väldigt mycket (speciellt kapitlet skrivet av Marit Semundseth; ”Vad är det bästa du vet att äta?”) till att förstå min första uppgift EU1; vad behövs för att eleverna ska få god skrivutveckling?
Taubes Barns tidiga skrivande likaså.
Okej men det viktigaste jag lärt mig/kommit underfund med denna vecka är vad jag anser/tolkat som viktiga faktorer i ett barns skrivutveckling.
Dessa är:
1. Språklig medvetenhet
2. Ordförråd
3. Skrivstimulerande miljö
4. Motivation
Jag är supertrött nu, får återkomma senare i veckan. God natt!
Första veckan i kursen är över och det är dags att reflektera lite över mitt lärande.
Vi hade en uppgift till första seminariet som var jättekul. Den gick ut på att ta ett gammalt skrivalster och analysera det genom att använda oss till litteraturen. Jag fick tag i några alster som min 5,5 åriga brorsdotter gjort och med hjälp av Ingvar Lundbergs God skrivutveckling analyserat hennes texter.

Stavningen ligger på enligt Lundberg nivå 8: skriver ord med påhittad stavning, ibland med utelämning av vokaler.
Sen fanns det andra faktorer man kan kolla på så som meningsuppbyggnad, funktion m.m. men det jag tycker är så kul är att Lundbergs olika nivåer var så ”spot on” (får man skriva så? Det är ju trots allt Svenska 2a. Haha)
Förövrigt så tycker jag verkligen om Lundbergs böcker God Läsutveckling och God Skrivutveckling för de ger så konkreta tips och fakta, något som är sällsynt i övrig litteratur i lärarprogrammet (vilket såklart även är bra).
Litteraturen för denna vecka har varit intressant! Jag tyckte först att Det nödvändiga skrivandet var seg och jobbig, men nu efter jag bläddrat fram och tillbaka och haft chansen att bearbeta litteraturen lite så tycker jag att det är en jättebra bok. Använt den väldigt mycket (speciellt kapitlet skrivet av Marit Semundseth; ”Vad är det bästa du vet att äta?”) till att förstå min första uppgift EU1; vad behövs för att eleverna ska få god skrivutveckling?
Taubes Barns tidiga skrivande likaså.
Okej men det viktigaste jag lärt mig/kommit underfund med denna vecka är vad jag anser/tolkat som viktiga faktorer i ett barns skrivutveckling.
Dessa är:
1. Språklig medvetenhet
2. Ordförråd
3. Skrivstimulerande miljö
4. Motivation
Jag är supertrött nu, får återkomma senare i veckan. God natt!