v. 39: Sista inlägget
För den här kursen! Jag kanske fortsätter med bloggen.
Här har jag uppdaterat ganska sporadiskt, men jag tänkte ändå knyta ihop inläggen till en röd tråd:
Det började med att jag skrev om att jag ser lärande och tänker mycket ur ett sociokulturellt perspektiv. Ärligt så tycker jag att allt jag läser om Vygotskijs teorier (de jag fårstår, haha!) verkar vettiga. Under den här kursen har jag lärt mig mer om den proximala utvecklingzonen som jag nog tjatar om i allt jag skriver. Jag skulle vilja se hur man kan applicera det här i verkligheten. Men det behöver inte vara världens grej, bara en stöttande lärare, dialog mellan lärare och elev för att utvärdera och sedan utveckla.
Sedan lärde jag mig om faktorer som jag då, för ett par veckor sedan, tyckte krävdes för en god skrivutveckling:
1. Språklig medvetenhet
2. Ordförråd
3. Skrivstimulerande miljö
4. Motivation
... och hittills håller jag med Lisa-för-ett-par-veckor-sedan. Men jag kan ligga till en sak jag lärt mig och det är
om det här med skrivandet. Som jag skrev för ett par veckor sedan så har jag insett att skrivande kan delas upp i
två: hantveket och berättandet. Tack vare den eminenta boken Att skriva sig till läsning, har jag insett vilken tillgång ASL-program är och de tillåter elever med skrivsvårigheter (eller bara nybörjare) att uttrycka sig utan att krångla med bokstäver på pappret.
Vidare har tänkte mycket på det här med genus, men inte blivit klokare. Men biologiskt eller ej. Pojkar och flickor växer upp med olika förutsättningar och olika normer att följa. "Man lär sig i sin omgivning" tycker ju Vygotskij och jag också. Jag som lärare måste skapa ett klassrum där aktiveter inte könas och ingen eleven har förväntningar på sig pga av elevens kön. Detta kan jag knyta an till nästa punkt jag skrivit om i bloggen, och det är om den trygga atmosfären i klassrummet. Jag blev inspirerad av läraren där jag gjorde fältstudien som såg sig själv mer som en vägledare snarare än en allvetare. Och till sist har jag lärt mig hur viktigt det är att elever får förbereda inför skrivuppgifter, då oftast via muntligt berättande!
För min del som lärare så är det så viktigt att ha kollegor att bolla idéer med, få feedback av, ge feedback till, få stöttning av och stötta. Som student gör jag redan detta med en skara kurskamrater och det är guld värt.

What would Vygotskij do? Som jag ofta tänker.