Genus... IGEN
Alltså, nu är jag förvirrad och jag hann inte ta upp detta under seminariet så jag får skriva mina tankar och funderingar här.
Under Föreläsningen "Nu knyter vi ihop säcken" hävdar Bååth att pojkar har en senare mognad i skrivutvecklingen och även sämre motorik. En person frågade Bååth under föreläsningen om det hade med könsroller att göra varav Bååth svarar "Nej, det heter BIOLOGISKT".
Jag kollade på skolverkets hemsida och fann detta:
... det en rad biologiska faktorer som kan bidra till att förklara att flickor som grupp presterar bättre i skolan än pojkar; Det finns genomsnittliga skillnader mellan könen avseende kognitiv funktion, emotionell reglering (känsloreglering) och mognadstakt och skillnaderna har inte enbart sociala orsaker."
...den samlade bild som ges av pedagogisk forskning om skolprestationer och psykologisk begåvningsforskning pekar entydigt på att könsskillnaderna i kognitiva förutsättningar är små eller obefintliga.
Pojkars klart lägre kunskaper i läsförståelse kan därmed inte förklaras av begåvningsfaktorer.
...Pojkar har alltid läst mindre än flickor, och deras språkmognad är senare.
Nu är jag för lat för att skriva det i en snygg, flytande text men ok. Här skriver skolverket också att flickor lägger ner mer tid på att plugga, och om sociala faktorer som kan ställa till det hos pojkar, t.e.x. att det anses ocoolt att plugga etc. Tycker bara att det kändes knasigt att Bååth uteslöt känsroller i sin föreläsning, speciellt efter att en student frågat specifikt om det.
Källa:
https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/spraklig-kompetens/tema-las-och-skrivinlarning/ar-pojkar-samre-pa-att-lasa-an-flickor-1.157450) men är det inte ignorant att utesluta könsroller
Under Föreläsningen "Nu knyter vi ihop säcken" hävdar Bååth att pojkar har en senare mognad i skrivutvecklingen och även sämre motorik. En person frågade Bååth under föreläsningen om det hade med könsroller att göra varav Bååth svarar "Nej, det heter BIOLOGISKT".
Jag kollade på skolverkets hemsida och fann detta:
... det en rad biologiska faktorer som kan bidra till att förklara att flickor som grupp presterar bättre i skolan än pojkar; Det finns genomsnittliga skillnader mellan könen avseende kognitiv funktion, emotionell reglering (känsloreglering) och mognadstakt och skillnaderna har inte enbart sociala orsaker."
...den samlade bild som ges av pedagogisk forskning om skolprestationer och psykologisk begåvningsforskning pekar entydigt på att könsskillnaderna i kognitiva förutsättningar är små eller obefintliga.
Pojkars klart lägre kunskaper i läsförståelse kan därmed inte förklaras av begåvningsfaktorer.
...Pojkar har alltid läst mindre än flickor, och deras språkmognad är senare.
Nu är jag för lat för att skriva det i en snygg, flytande text men ok. Här skriver skolverket också att flickor lägger ner mer tid på att plugga, och om sociala faktorer som kan ställa till det hos pojkar, t.e.x. att det anses ocoolt att plugga etc. Tycker bara att det kändes knasigt att Bååth uteslöt känsroller i sin föreläsning, speciellt efter att en student frågat specifikt om det.
Källa:
https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/spraklig-kompetens/tema-las-och-skrivinlarning/ar-pojkar-samre-pa-att-lasa-an-flickor-1.157450) men är det inte ignorant att utesluta könsroller